ファッション・デザイン・教養を実践的に学ぶ大学

教員紹介

高木 陽子

  • Takagi Yoko, Professor

    takagi@bunka.ac.jp

    大学院 生活環境学研究科(博士前期課程・博士後期課程)

プロフィール

(English below)

大学院生活環境学研究科教授、修士課程グローバルファッション専修プログラムディレクター。
お茶の水女子大学で衣服制作と美術史を学び、同大学院博士課程単位取得満期退学後、ベルギー王国ブリュッセル自由大学文学部芸術学考古学科博士課程にて博士号取得。
文化女子大学助教授、文化ファッション大学院大学教授を経て、現職。

【学 位】 博士(考古学・芸術学)

【業績(主要著作・論文・作品など)】

専門は、芸術学。19世紀末から今日までのファションとテキスタイルの越境に関する諸問題に興味をもち、執筆と展覧会キュレーションを行ってきた。著書にJaponisme in Fin de Siècle Art in Belgium (Antwerp: Pandora、2002年)、共著書に『ジャポニスム入門』(思文閣出版、2000)等。展覧会企画に、「6+アントワープ・ファッション展」東京オペラシティ(2009)、「感じる服考える服:東京ファッションの現在形展」東京オペラシティアートギャラリー、神戸ファッション美術館(2011-12) シドニー国立美術大学ギャラリー(2013)、「Les pochoirs Japonais et le Japonisme(染め型紙とジャポニスム)展」パリ日本文化会館(2006-07)、「Katagami Style展」三菱一号館美術館、京都国立近代美術館、三重県立美術館(2012)。Tansboundary Fashion Seminar主宰
修士課程(英語・日本語論文とも指導可)では、パーソンズ、ロンドン・カレッジ・オブ・ファッション、ライアサン、文化学園などの大学でファッションとテキスタイルデザインを専攻した学生と、エディンバラ大学、ルーヴァン大学、早稲田大学、オタワ大学などで、芸術学、人類学、日本学、神経科学等を専攻した学生を受け入れている。文化学園の制作の伝統を生かし、理論と実践を両立できる人材の育成を目指している。社会との連携を重視し、国立新美術館、ヨウジヤマモトのアトリエなどでのインターンシップをおこなっている。本年度より、フランス国立高等装飾美術学校とグローバルファッション専修の英語によるダブルディグリープログラムがスタートした。
博士課程(英語・日本語論文とも指導可)では、非西洋地域にある日本から、グローバルレベルでファッション学およびファッションデザインを教授できる研究者の育成を目指している。現在の学生は、日本学術振興会特別研究員DC2 (芸術学)に採択された。

研究内容

グローバル化に伴う諸問題にたいする学際的なファッション研究
ジャポニスム研究
デザイン教育に関する研究
ファッションとテキスタイルに関する展覧会企画

所属学会

ジャポニスム学会、日服飾美学会、仏美術学会、美術史学会

Biography

Yoko TAKAGI is Professor of Graduate School of Fashion and the Living Environment Studies. She is also program director of the Global Fashion Concentration, MA program taught in English at Bunka Gakuen University, Tokyo.
She completed her Ph.D. in Art Science and Archaeology at the Free University of Brussels (1999) and published her thesis in 2002: Japonisme in Fin de Siècle Art in Belgium (Antwerp: Pandora).
Focusing on trans boundary aspects of fashion and textile from the end of the nineteenth century to present day, she has contributed to publications and curating exhibitions  including “Katagami: Les pochoirs japonais et le japonisme” (Maison culturelle du Japon à Paris in 2006-7),  “6+ Antwerp Fashion” (Tokyo Opera City Art Gallery in 2009),  “Feel and Think: A New Era of Tokyo Fashion” (Tokyo Opera City Art Gallery and Kobe Fashion Museum in 2011-2012 and National Art School Gallery, Sydney in 2013) and “Katagami Style” (Mitsubishi Ichigokan Museum, The National Museum of Modern Art, Kyoto and Mie Prefectural Art Museum in 2012).
She hosts the Transboundary Fashion Seminar.

Research Interests

Interdisciplinary approaches to contemporary global issues from the perspective of Fashion Studies
Japonisme
Design education
Fashion and textile exhibition curation

Can supervise: Yes

Dr. Takagi’s students at Masters level have come from studies of Fashion and Textile Design at universities including Parsons, London College of Fashion, Ryerson, Bunka Gakuen as well as Art Science, Anthropology, Japanology at universities including Edinburgh, KU Leuven, Waseda, and Ottawa. Continuing in the tradition of fashion education of Bunka Gakuen, she strives to bridge theory and practice within a global context with a focus on fashion related art and design. She has secured internships for her students at high profile Japanese brands Yohji Yamamoto and Anrealage, as well as The National Art Center Tokyo. The Double Degree Program with École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs  in Paris is available to the students in the Global Fashion Concentration.
In her PhD Program, she aims to discipline global level researchers/educators on Fashion Studies and Fashion Design from a non-western region, Japan. Theses both in English and in Japanese may be supervised. Recently, her PhD candidate has been awarded the prestigious Doctoral Fellowship in Art Science by the Japan Society for the Promotion of Science (JSPS).

博士課程学生 Doctoral student
DC2
・日本学術振興会特別研究員DC2 (2016.4-2018.3)
“Biodesign and Washi : Research on a New Traditional Material for Fashion Design(ファッションデザインのための新伝統素材の基礎的研究―バイオデザインと和紙を中心に)”

修士課程学生 Master students
MA2
・“The Past and Present of Mass Produced Girls (量産型ファッションの変遷)”
・“A Magical Transformation; Empowering Girls through Fashion(魔力的な変身ファッションによる女性のエンパワーメント)”
・“Bridging Image Sharing Edo to Tokyo: Comparing Ukiyo-e and Instagram(イメージで繋がる江戸から東京:浮世絵とインスタグラムの比較)”
・“Art Nouveau in Japan – On the Modernization of Crafts and Traditional Dress through Cultural Hybridization(日本におけるアール・ヌーヴォー:文化交雑によるクラフト、装飾芸術と伝統衣装の近代化について)”
・“Japan’s Post-Luxury Consumer and the ‘Slow Living’ Phenomenon (日本におけるポスト・ラグジュアリー消費者と「スロー・ライフ」のムーブメント)”

 

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